FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag26/08/2019

Går det att överlåta sitt aktiebolag såsom gåva?

Kan min bror överlåta sitt bolag AB till mig som gåva..??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret är att det finns inget direkt hinder mot att överlåta aktier genom en gåva. Centralt för överlåtelsen är att det sker utan motprestation, frivilligt och att aktierna överlämnas. Innan överlåtelsen sker är det dock viktigt att man läser i genom aktiebolagets bolagsordning. I bolagsordningen är det möjligt att införa villkor som förändrar förutsättningarna.

Om en överlåtelse sker såsom gåva tar mottagaren över givarens omkostnadsbelopp, dvs. den/de utgifter som givaren haft för att anskaffa aktierna. Detsamma gäller för eventuellt sparat utdelningsutrymme som övertas av mottagaren. Hur förfarandet ska deklareras går att finna på Skatteverkets hemsida.

Vid osäkerhet är mitt tips att skaffa sig en rådgivare som kan kontrollera förfarandet. Önskar du mer hjälp från Lawline hittar du mer information här.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare