Går det att överlåta en hyresrätt?

Hej,

Jag har en fråga om överlåtelse av hyreskontrakt. Min mamma har en hyreslägenhet och hennes svärdotter står skriven hos henne sedan 3 år. Har hon möjlighet att överta lägenheten vi mammas frånfälle? På vilket sätt behöver hon bevisa att hon delat hushåll med mamma?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om det finns någon möjlighet för din mamma att överlåta sin hyresrätt till sin svärdotter när din mamma går bort. Det framgår av din fråga att svärdottern varit skriven hos din mamma i tre år. Eftersom din fråga inte handlar om överlåtelse av hyreskontrakt till sambo eller make, kommer denna möjlighet inte att tas upp i mitt svar. Regler gällande hyra finns i 12 kap Jordabalken, JB, även kallad hyreslagen som du hittar (här).

Huvudregeln är att en hyresrätt inte får överlåtas utan hyresvärdens samtycke

Det kan gå att överta ett förstahandskontrakt, men endast under vissa omständigheter. Först och främst krävs att hyresvärden samtycker till överlåtelsen, se 12 kap 32-33 §§ JB (här). Detta gäller oavsett om din mamma redan nu skulle försöka överlåta kontraktet till sin svärdotter, eller om hon önskar att hon ärver den genom testamente.

Hyresnämnden kan lämna tillstånd till överlåtelsen om hyresvärden inte samtycker

Om hyresvärden inte samtycker till överlåtelsen kan man vända sig till hyresnämnden för att få tillstånd till överlåtelsen. Hyresnämnden kan lämna tillstånd till att hyresrätten överlåtes till en närstående som varaktigt bott tillsammans med hyresgästen, se 12 kap 34 § JB (här). En svärson har tidigare ansetts vara närstående vilket betyder att en svärdotter också borde ses som närstående.

För att räknas som sammanboende ska personerna i princip haft samma gemensamma hushåll och använt lägenheten tillsammans, och för att det ska räknas som varaktigt krävs som huvudregel att parterna sammanbott under tre års tid. Även om hyresgästen inte behöver lämna sitt samtycke till överlåtelsen krävs ändå att hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen av hyresgäst. Detta innebär i stort sett att hyresgästen kan antas ha möjlighet att betala hyran.

Sammanfattning

Om hyresvärden inte samtycker till att din mammas svärdotter övertar förstahandskontraktet måste svärdottern/dödsboet bevisa att svärdottern och din mamma varaktigt sammanbott. Exakt hur din mammas svärdotter ska kunna bevisa att hon varaktigt sammanbott med din mamma kan jag tyvärr inte svara på, vilka förutsättningar man har kan variera från fall till fall. Däremot kan som generella tips nämnas att visa kontoutdrag gällande kostnader som man haft kopplade till lägenheten eller det område där lägenheten ligger, i vissa fall kan grannar intyga att man bott på adressen och ibland kanske man kan visa på sms/samtalskontakt mellan parterna som kan styrka att de är/varit varaktigt sammanboende.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare