Går det att överklaga ett beslut om omhändertagande enligt LVU? Är det möjligt att anmäla en myndighet för förtal?

Hej. Har egentligen 2 frågor, hoppas det är ok. Har av hemtjänsten blivit anmäld till socialtjänsten för något som aldrig har hänt, och har pga detta tappat mina barn till LVU på helt ogrundade uppgifter. Tillika har socialtjänsten i min kommun lämnat in en polisanmälan gällande misshandel mot mig som har lagts ner. Kan man på något sätt anmäla sagda myndigheter för förtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag tolkar det som att du dels undrar huruvida det går att överklaga omhändertagandet av dina barn enligt LVU, och dels om det är möjligt att anmäla socialtjänsten för förtal. För att besvara dina frågor kommer jag använda mig av lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU), förvaltningsprocesslagen (FPL) och brottsbalken (BrB).

Går det att överklaga ett LVU-omhändertagande?

Först och främst ska sägas att beslut om vård med stöd av LVU fattas av förvaltningsrätten efter ansökan av socialnämnden (4 § första stycket LVU). Jag tolkar det som att förvaltningsrätten har fattat beslut att omhänderta dina barn och frågan är alltså om förvaltningsrättens beslut går att överklaga. Förvaltningsrättens beslut om att vårda barn med tvång kan överklagas till kammarrätten (33 § första stycket FPL). Eftersom beslutet angår samt går emot dig som barnets förälder har du rätt att överklaga förvaltningsrättens beslut om omhändertagande (33 § andra stycket FPL).

Kan man anmäla en myndighet för förtal?

Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning kan dömas för förtal (5 kap. 1 § BrB). Det finns dock undantag till detta som gäller om personen var skyldig att uttala sig eller om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifterna, och uppgiften antingen var sann eller det fanns skälig grund för den (5 kap. 1 § 2 st BrB). En förutsättning för att kunna dömas för förtal är att personen är en fysisk person. Socialtjänsten är däremot en juridisk person och kan inte dömas för förtal. Det är dock möjligt att anmäla en enskild tjänsteman hos socialtjänsten för förtal då denne är en fysisk person. Sammantaget finns alltså möjlighet för dig att anmäla en tjänsteman hos socialtjänsten för förtal om du upplever dig ha blivit utsatt för detta.  Det kan dock vara bra att veta att målsägande i förtalsbrott, dvs den som blivit utsatt för brott, kan bli skyldig att betala rättegångskostnaderna om målet förloras.

Jag hoppas du har fått dina frågor besvarade, annars är du varmt välkommen att kontakta Lawline via info@lawline.se för information om hur du kan få mer juridisk hjälp eller boka tid hos en av våra jurister.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare