FrågaAVTALSRÄTTGåva02/03/2022

Går det att kräva tillbaka pengar för en gåva?

Jag va ihop med en kille som tyckte min dator va dålig.

Den fungerade och jag var egentligen inte i behov av en ny.

Killen valde på eget bevåg att köpa en ny dator till mig. Han sa att de var en present till mig och jag gav bort min gamla dator till en vän efter att ha tagit emot presenten.

Vi bodde inte ihop men han var hemma hos mig varje dag nästan.

Tre år efter att relationen tagit slut hör han av sig och säger att han vill ha tillbaka pengarna för datorn. Eller att jag köper en ny till honom.

Är jag skyldig att ersätta honom om det var en gåva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag angående vissa utfästelser om gåva (gåvolagen).

För att det ska anses som en gåva i juridisk mening krävs det först och främst att det ska ha skett en förmögenhetsöverföring från givarens sida till gåvotagaren. I detta fall har du fått en dator och en förmögenhetsöverföring har därmed skett. Det måste även ha funnits en gåvoavsikt från givarens sida, det vill säga att givaren har haft för avsikt att ge gåvan till gåvotagaren. Detta måste även ha skett frivilligt från givarens sida och inget tvång får således ha förelegat. Utifrån den information du har angivit i din fråga verkar det både finnas en gåvoavsikt och en frivillighet från givarens sida och jag kommer därmed att utgå från det i mitt svar.

En gåva anses vara fullbordad när gåvan har kommit i gåvotagarens besittning (2 § gåvolagen). I ditt fall fullbordades alltså gåvan när du fick datorn i din besittning. När gåvan är fullbordad övergår äganderätten till gåvotagaren och det innebär därmed att du bör anses äga datorn. Eftersom kriterierna för en gåva och dess fullbordande verkar vara uppfyllda är huvudregeln att gåvogivaren inte kan ångra sig och ta tillbaka gåvan eller kräva tillbaka pengar såvida det inte har avtalats om detta vid gåvotillfället. Utifrån din beskrivning verkar någon sådan överenskommelse inte ha skett och din före detta partner kan därmed inte kräva att få någon ersättning för gåvan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare