Går det att göra sin efterlevande make arvslös?

Barns rätt att ärva kan man tydligen inte stryka helt med ett testamente. Men kan man stryka den man är gift med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver så går det inte att göra sina bröstarvingar, det vill säga sina barn, helt arvslösa genom testamente. Enligt 7 kapitlet 1 § ärvdabalken (ÄB) har bröstarvingarna rätt till sin laglott vilken utgörs av halva arvslotten. När det gäller den efterlevande maken är huvudregeln att denne ärver hela den avlidnes kvarlåtenskap (såvida det inte finns barn sedan tidigare förhållanden, s.k. särkullbarn), 3 kapitlet 1 § ÄB. Men en make kan göra den efterlevande maken arvlös genom att upprätta ett testamente där det framgår att den efterlevande maken inte ska ärva något av testatorns tillgångar. Det finns dock en begränsning som framgår av 3 kapitlet 1 § 2 st. ÄB. Begränsningen är en skyddsregel som innebär att den efterlevande maken alltid har rätt till egendom som tillsammans med den efterlevande makens del av bodelningen samt eventuell enskild egendom motsvarar fyra basbelopp. År 2021 är basbeloppet 47 600 kr vilket innebär att den efterlevande maken har rätt 190 400 kr.

Svaret på din fråga är alltså att det i princip går att göra den man är gift med arvslös genom testamente, med undantag för skyddsregeln om fyra basbelopp.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare