Går det att göra avdrag för kapitalförlust av Bitcoin när man deklarerar?

Hej

Jag har en kompis som köpte Bitcoins i december för 500 000 kr, vilka nu har förlorat sitt värde med drygt 300 000 kr (värda ca 200 000 kr om han hade sålt dem nu). Jag har hört att det finns något som heter 'dra av mot skatten' när man deklarerar, vad innebär detta och skulle han kunna få tillbaka någon del av sin förlust om han gjorde det?

Tack

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den virtuella valutan Bitcoin har ingen formell utgivare och omfattas inte direkt av något lands lagstiftning. Vissa bestämmelser om Bitcoin i förhållande till beskattning (skatt) hittar du dock i Inkomstskattelagen (IL).

En vinst eller förlust måste generellt sett vara realiserad för att det ska bli fråga om beskattning eller avdragsrätt, dvs. en försäljning måste äga rum och då uppkommer en vinst eller förlust som du i vissa fall kan göra avdrag för.

Försäljning av Bitcoin ska kapitalvinstbeskattas enligt bestämmelserna om andra tillgångar (IL 52 kap.). Vid en försäljning där din kompis gör en förlust deklareras det på blankett K4 avsnitt D som lämnas in tillsammans med inkomstdeklarationen. Där finns möjligheten att göra avdrag för en kapitalförlust (det man förlorar) med 70% (52 kap. 5§).

Hoppas att det här har varit till hjälp! Återkom gärna om du skulle ha fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare