Går det att frångå den legala uppsägningstiden enligt hyreslagen

Hej!

Jag har precis sagt upp min hyresbostad. Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla:

vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet i enlighet med 12 kap. 4§ Jordabalken.

Eftersom det idag är 27 feb 2022 kommer förstår jag att hyresavtalet lagenligt upphör 31 maj 2022.

Dock säger jag upp hyresavtalet på ändrade villkor. Jag har bott i en hyresrätt, men att hyresätten var i ett hus på 13 rum (studentrum) med gemensamt kök och toaletter. Min fråga är däremot, då jag säger upp avtalet med anledning av en förödande händelse där en person jag bott med (en av de 12) hittades död i rummet för 14 dagar sedan. I kombination med att jag hittade min far död på liknande sätt har min posttraumatiska stress och dödsångest nu kommit tillbaka och jag har inte/och kommer aldrig sova en natt till i den hyresrätten. Jag meddelade hyresvärden om att jag ville säga upp avtalet på ändrade villkor i enlighet med Jordabalken 12 kap. § 58 a. Min fråga är egentligen: Är mitt argument skäligt nog för att ha lagen på min sida när det gäller uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan ett hyresavtal sägas upp utan uppsägningstid?

Du har alldeles rätt i att uppsägningstiden för en bostadslägenhet är månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen (12 kap. 4 § 1 stycket 1 punkten JB). Hyresgästen har även alltid rätt åberopa denna bestämmelse, oavsett vad som står i hyresavtalet gällande uppsägningstid (12 kap. 5 § 1 stycket JB). När det däremot kommer till 12 kap. 58 a § JB så gäller denna bestämmelse bara på "lokalhyresgäster" såsom hyresgäster av butikslokaler, kontor, mm. och kan således inte användas för att sänka din uppsägningstid. Det enda sättet som uppsägningstiden kan frånträdas i ditt fall är om förutsättningarna i 12 kap. 6 § JB är uppfyllda. Vad som krävs enligt 12 kap. 6 § JB för att ett hyresavtal ska sägas upp utan uppsägningstid är att uppsägningen orsakats av brister i lägenheten enligt 12 kap. 11 – 14 § JB eller 12 kap. 16 – 18 § JB. Utöver det kan hyresvärden säga upp hyresavtalet genast om hyresgästen inte uppfyller sina förpliktelser enligt 12 kap. 42 § JB.

Kan ett dödsfall i ett lägenhetshus vara skada eller brist i lägenheten?

För att du ska kunna säga upp hyresavtalet genast krävs det alltså att lägenheten är skadad eller har brister enligt 12 kap 10 – 12 § och då du redan bor i lägenheten, att någon av punkterna i 12 kap. 16 § JB är uppfyllda. Jag har dessvärre svårt att se ett dödsfall i lägenhetshuset utgöra en brist eller skada i lägenheten och då finns det tyvärr inga rättsliga vägar för att frånträda uppsägningstiden.

Mitt råd till dig är att kontakta hyresvärden och försöka få till en överenskommelse för en kortare eller ingen uppsägningstid alls. Alternativt att du försöker hyra ut lägenheten i andra hand till dess att uppsägningstiden löper ut - detta kräver samtycke från hyresvärden - (12 kap. 39 § JB).

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare