Går det att förhindra att barn ärver tillgångar?

Jag kommer snart att få ett barnbarn och jag blir farfar. Detta barn var inte planerat (s.k. one nigth stand) och min son (pappan) har ingen kontakt med mamman och kommer ej heller ha då han redan har ett förhållande. Kan detta barn göra anspråk på det jag lämnar efter mig den dagen jag dör? Jag vill att allt jag äger i form av pengar, bostadsrätt m.m. ska gå till mina två barn (Sonen o dottern). Jag har inga andra barn i ngt annat förhållande. Vidare har min son ett mindre snickeriföretag där han arbetar ensam (aktiebolag) och har med bil o verktyg m.m. ca 1 milj. kr i tillgångar. Kan jag köpa detta företag för att förhindrar att detta barn inte får tillgång till det om min son skulle dö. Sonen äger även en bostadsrätt värd ca 2.5 milj.kr. Vi inom vår familj vill alltså att tillgångarna ska stanna inom familjen så mycket som möjligt.

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om det är möjligt att barnet i frågan inte ska kunna ärva dig eller din son.

I Sverige har vi en princip där bröstarvingar ärver sina föräldrar (2 kap. 1§ ärvdabalken). Detta innebär att om en person avlider, är det dennes barn som delar på tillgångarna, och om barnen är avlidna är det barnbarnen som ärver.

Oavsett om man skriver testamente, och exempelvis vill ge alla sina tillgångar till sina fru eller till en ideell förening, har varje barn rätt till sin laglott. Laglott är det minimala som barnet har rätt till att ärva, och utgör 50% av arvslotten. Arvslotten de totala tillgångarna som barnet har rätt till (7 kap. 1§ ärvdabalken). Laglotten går således inte att testamentera bort. När varje barn har fått sin laglott, kommer resten av tillgångarna fördelas enligt testamentet (i detta exempel, till frun eller till den ideella föreningen).

För att du ska få ett konkret svar på din fråga, så är det omöjligt att testamentera bort barnets laglott. När du avlider, kommer din son och dotter dela på alla dina tillgångar, och när de i sin tur avlider kommer barnet i fråga att ärva dem. Om din son skulle avlida innan dig, så kommer den din sons laglott som han skulle ärvt från dig, att fördelas mellan hans barn - och däribland barnet i fråga som han inte har kontakt med.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare