Går det att byta efternamn om samtycke från samtliga som bär efternamnet inhämtas?

Jag och min sambo skulle vilja byta efternamn till ett som ligger i släkten men längre bort än 4a generationer. Det finns cirka 10 personer i Sverige med de efternamnet vi vill byta till. Kan man med tillåtelse av samtliga med detta namn komma runt att det är mer än 4a generationer sedan någon i min släkt som hade detta efternamn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag om personnamn.

För att byta till ett efternamn som inte kan bytas genom exempelvis anknytning till familj eller liknande, krävs det antingen att någon av förutsättningarna enligt 14-19 § lag om personnamn är uppfyllda eller att särskilda skäl föreligger (13 § lag om personnamn). Det är exempelvis möjligt att byta till ett efternamn som bärs av minst 2000 personer i Sverige (16 § lag om personnamn), men eftersom det i ert fall endast är 10 personer som bär efternamnet krävs alltså att det föreligger särskilda skäl.

Vad som utgör särskilda skäl är inte helt klart, men förarbeten och rättspraxis kan ge vägledning i frågan. Innan lagändringen var det krav på synnerliga skäl för att åstadkomma ett byte av efternamn, vilket är ett högre ställt krav än det krav på särskilda skäl som numera gäller (prop. 2015/16:180 s. 103). Domstolen har innan lagändringen konstaterat att synnerliga skäl kan föreligga om samtycke har inhämtats från samtliga personer som bär det aktuella efternamnet (RÅ 1997 ref. 37). Lagändringen hindrar dessutom inte att rättsfallet kan användas som vägledning i efterhand eftersom det tidigare kravet var högre ställt än rådande krav (prop. 2015/16:180 s. 103).

Sammanfattningsvis finns det alltså en möjlighet för er att byta efternamn genom att inhämta samtycke från samtliga personer, eftersom domstolen har uttalat att en sådan situation skulle kunna utgöra särskilda skäl (tidigare synnerliga skäl). Ansökan om namnbyte ska göras hos Skatteverket som i sin tur beslutar i frågan (3 § lag om personnamn). Eftersom Skatteverket beslutar i frågan kan jag inte svara på om er ansökan skulle nå framgång eller inte och jag rekommenderar er därför att kontakta Skatteverket eller skicka in en ansökan till Skatteverket.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,
Felicia SandvikRådgivare