FrågaFAMILJERÄTTFaderskap22/10/2019

Går det att avsäga sig faderskap som biologisk far?

Hej! Jag behöver hjälp med en hypotetisk fråga.

"Jag vill avsäga mig från mitt biologiska barn, jag varken ville eller har inte haft någon relation till barnet och mamman var bestämd från början att barnet inte skulle ha något med mig att göra. Är det möjligt att avsäga mig från mitt biologiska barn isåfall? Då barnet fortfarande har sin biologiska mamma samt en styvfar."

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Faderskap regleras i föräldrabalken (FB).

Det går inte att häva faderskap som biologisk far till ett barn. Det enda sättet att häva ett biologiskt faderskap är om det kan bevisas att det är någon annan som är den biologiska fadern enligt 1 kap. 2 § FB.

En möjlig utväg för att den hypotetiska fadern ska kunna avsäga sig så pass mycket ansvar och kontakt med barnet som möjligt kan vara att samtycka till en adoption om barnets styvfader skulle vilja adoptera barnet. Då skulle barnet anses som styvfaderns barn rättsligt enligt 4 kap. 21 § FB. Detta innebära dock inte att den biologiska fadern avsäger sitt biologiska faderskap, utan som tidigare nämnt står det biologiska faderskapet fast tills det kan bevisas att någon annan är den biologiska fadern.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Narin MelazadeRådgivare