Går det att återkalla en ansökan om ensam vårdnad?

Hej, jag och pappan kom överens om att pappan ska lämna över vårdnaden om barnen till mig, vi lämnade in en blankett till tingsrätten och det är på ett ärende. Nu har vi kommit överens om att vi fortfarande vill ha kvar gemensam vårdnad. Hur går det till då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du och pappan till ditt barn önskar återkalla en ansökan om ensam vårdnad och istället behålla gemensam vårdnad. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av bestämmelser i rättegångsbalken RB och föräldrabalken FB.

Går det att återkalla en ansökan om ensam vårdnad?

En vårdnadstvist utgör ett s.k indispositivt tvistemål, vilket innebär att förlikning mellan parterna inte är tillåtet. Detta innebär att du och pappan till ditt barn med andra ord inte tillåts avgöra tvisten själva då det i vårdnadstvister finns ett starkt intresse av att bl.a. tillgodose barnets bästa. Såsom jag förstår det har tingsrätten inte meddelat någon dom i målet ännu, utan ansökan behandlas fortfarande. Om du återkallar ansökan innan tingsrätten meddelar sin dom kan målet avskrivas (13 kap. 5 § andra stycket RB). Om det däremot skulle vara så att tingsrätten hinner meddela en dom innan du skickar en återkallelse gäller återkallelsen endast om pappan till barnet också samtycker till den (13 kap. 5 § andra stycket RB). Eftersom ni verkar vara överens om att ansökan om ensam vårdnad ska återkallas borde det inte vara något problem att få igenom detta i det fall en dom hinner meddelas.

Min rekommendation

Om ni i framtiden skulle ändra er kan det vara värt att nämna att ni som föräldrar själva kan komma överens om att den ena föräldern ska ha ensam vårdnad. Detta kan ni göra genom att upprätta ett avtal som ska godkännas av socialnämnden (6 kap. 6 § första stycket FB). Ni behöver alltså inte skicka in en ansökan till tingsrätten om detta, förutsatt att ni är överens om vilken typ av vårdnad som ska gälla. Det finns även möjlighet för föräldrar att avtala om gemensam vårdnad, förutsatt att ett sådant avtal är förenligt med barnets bästa och socialnämnden godkänner det (6 kap. 6 § andra stycket FB).

Jag hoppas mitt svar har varit till hjälp och lycka till i framtiden!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare