Gäller tidigare äktenskapsförord nytt äktenskap?

Hej min man och jag skall skiljas. I hans tidigare äktenskap hade han två bilar som enskild egendom samt att hans enskilda firma var enskild egendom. Efter deras bodelning såldes bilarna. När vi gifte oss skrevs inget äktenskapsförord eller papper på att någon av oss hade en enskild egendom.

Pengarna efter bilarna sattes in i vårt gemensamma hus. Min man menar på att om man en gång skrivit enskild egendom på något gäller det för alltid. Så han menar att han har rätt till de pengar som han har satt in i huset för vilka han sålt bilarna. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om enskild egendom blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Är pengarna enskild egendom?

All egendom som inte är enskild är giftorättsgods som ni ska dela lika på i bodelningen. Vad som är enskild egendom räknas upp i 7 kap. 2 § ÄktB. Enskild egendom är sådan som genom äktenskapsförord, gåvobrev, testamente eller vissa olycksfalls- och sjukförsäkringar villkoras genom att vara den ena makens enskilda egendom. Ett äktenskapsförord måste undertecknas av er båda och registreras. Din makes gamla äktenskapsförord gäller alltså inte för ert äktenskap. Eftersom äktenskapsförordet inte gäller och det inte finns något annat som gör att pengarna ska ses som enskild egendom, se 7 kap. 2 § ÄktB, är pengarna giftorättsgods. Detta innebär att ni ska dela lika på pengarna i bodelningen.

Svar: Nej, din makes gamla äktenskapsförord gäller inte i ert förhållande och pengarna räknas därför som giftorättsgods som ni ska dela lika på i bodelningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare