Gäller testamentet även efter giftermål?

Gäller testamente före äktenskap? A och B har varit sambor och skrivit testamente, senare gifter dom sig och två dagar senare avlider A. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Till skillnad från sambor har gifta arvsrätt enligt lag. Sambor kan dock upprätta ett testamente för att exempelvis få ärva varandra. Ett testamente har fortsatt betydelse även efter det att personerna har ingått äktenskap med varandra. I situationen som du beskriver tas därför hänsyn till testamentet innan det att fördelning av arvet sker enligt lagen. Beroende på vad testamentet stadgar kan en eventuell inskränkning på den arvsrätt en efterlevande make har enligt lag vara för handen. Det kan ju också vara så att testamentet stadgar att den efterlevande maken ska ärva med full äganderätt istället för fri förfoganderätt som gäller enligt lag. Den efterlevande maken får då full rådighet över den testamenterade egendomen. Det innebär att man kan förfoga över egendomen genom ett testamente om man så önskar.

Hoppas svaret varit till din hjälp!
Mvh

Mimmi OrreniusRådgivare