Gäller samboavtalet oavsett om vi väljer att gå skilda väger eller om jag avlider och han begär bodelning?

Hej!

Jag och min sambo har avtalat bort sambolagen när det gäller huset som står på mig och betalas av mig. Det betyder att det är min egendom om vi går skilda vägar men, gäller det även om jag avlider och han begär bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av sambolagen (samboL).

Precis som du skriver innebär ett samboavtal att den egendom som avtalet omfattar, i ert fall huset, förlorar sin egenskap som samboegendom (samboL 9 §). Detta innebär alltså att huset inte kommer ingå i en eventuell bodelning i framtiden. Bodelning görs vidare när ett samboförhållande har upphört (samboL 8 §). Att ett samboförhållande upphör kan innebära både att ni går skilda väger eller att någon av er dör (samboL 2 §).

Alltså, ett kort svar på din fråga tror jag skulle vara att ert samboavtal gäller oavsett om ni själva väljer att gå skilda vägar eller om någon av er skulle dö. Detta förutsätter såklart att det inte framkommer av samboavtalet att avtalet bara ska gälla vid separation.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare