FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/09/2021

Gäller nya LAS retroaktivt?

Hej!

Gäller LAS 2021 retroaktivt d.v.s. får jag räkna med tiden jag arbetat före 1/10-21?

Hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt min vetskap kommer inte LAS att ändras under 2021 utan först 2022. Eftersom jag inte har tillgång till övergångsbestämmelserna kan jag inte svara med 100% säkerhet på om din fråga. Dock är jag mycket säker på att den kommer gälla retroaktivt eftersom större delen av alla arbetare annars skulle hamna i en väldigt svår position.

Det som skulle kunna hända är att de nya LAS-reglerna endast gäller för anställningar som börjat efter lagens inträde medan den äldre versionen gäller för anställningar som ingåtts tidigare. Även detta finner jag dock osannolikt eftersom den då knappt skulle få verkan.

Jag hoppas det ger ett någorlunda svar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare