Gäller muntligt avtal vid dödsfall?

Ett muntlig avtal som gjorts tidigare med en person som nu har gått bort. Gäller fortfarande ett muntligt avtal när avtalet är muntligt med någon som inte längre lever?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt med undantag för dem fall som kräver ett skriftligt avtal, t.ex. fastighetsköp. Om ett avtal är giltigt även efter personens bortgång beror lite på vad som är avtalat men rent generellt kan sägas att ett avtal inte upphör i och med ett dödsfall. Så kallade adkvisita arvsavtal är däremot ogiltiga, dvs. att två personer träffar ett avtal om att den ena ska få pengar eller liknande efter personens död. Testamente är det enda sättet att bestämma över sin kvarlåtenskap.

Svårigheten med muntliga avtal är bevisfrågan. Så även om själva avtalet är giltigt kan du få svårt att bevisa att ni faktiskt hade träffat ett muntligt avtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare