Gäller mitt testamente?

Min make och jag har ett testamente från 1982, där det står att våra gemensamma barns arv ska vara deras enskilda egendom. Min make avled för 6 månader sedan. Gäller detta testamente trots att min make dött eller måste jag skriva ett nytt eget? Jag vill att mina barns arv efter mig ska vara deras enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om testamente regleras i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB).

Ett testamente är giltigt om det är skriftligt och bevittnat av två personer (10 kap. 1 § ÄB). Är ditt testamente skriftligt och bevittnat av två personer, så är det giltigt. Ett giltigt upprättat testamente har inte någon tidsgräns för hur länge det är giltigt. Testamenten gäller tills det återkallas skriftligen eller förstörs av (dig) den som har skrivit det.

Svaret på din fråga är alltså, ja, ditt testamente gäller fortfarande och du behöver inte skriva ett nytt. (Detta förutsatt att formkraven ovan är uppfyllda).

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare