FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/11/2022

Gäller låneförbudet för aktiebolagsägare även om säkerhet ställs för lånet?

Hej! X- har en aktiebolag med bra siffror. Pengarna ligger där utan investering eller avkastning samtidigt har X en bolån från banken och får inte låna pengar från sitt AB, inte han och inte heller hans närstående. Y- har också en AB..osv och bolån. X och Y är inte närstående. frågan är: Rent hypotetiskt, är det korrekt att X lånar pengar från Ys aktiebolag samtidigt lånar Y samma summa från Xs aktiebolag för att betalar sitt bolån?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Jag tolkar att omständigheterna i din fråga är att person X har pengar i sitt AB som X vill använda för att betala av sitt bolån och X vill låna pengarna från sitt företag för att betala av bolånet men får inte låna pengar från sitt AB på grund av att det finns ett låneförbud men X vill istället låna pengar från Ys AB samtidigt som Y får låna pengar från X AB.

Din fråga aktualiserar aktiebolagslagen som förkortas ABL samt inkomstskattelagen som förkortas IL.

Reglerna om låneförbud för bolagets ägare och närstående i 21 kap 1 § ABL:

I 21 kap ABL regleras regler om låneförbud, i 21 kap. 1 § ABL regleras det generella låneförbudet där regleras att aktiebolaget inte får lämna lån till sina ägare, styrelseledamöter, eller verkställande direktör i aktiebolaget eller bolag inom samma koncern enligt punkt 1 och 2. Detsamma gäller även för ägarens närstående enligt 21 kap 1 § punkt 3-4 ABL samt juridisk person med bestämmande inflytande av person som anges i 21 kap 1 § punkt 1-4 enligt 21 kap 1 § punkt 5 .

Detta innebär som du uppmärksammat i frågan att X inte kan låna pengar från sitt aktiebolag för att betala av sitt bolån.

Enligt 21 kap 3 § ABL får ej säkerhet ställas för ett lån som skulle vara förbjudet enligt 21 kap 1 § ABL:

21 kap. 3 § ABL reglerar att det är otillåtet att ställa säkerhet för att genomföra ett otillåtet lån i 21 kap. 1 § ABL.  Regeln i 21 kap. 3 § ABL tar sikte på den situation som du beskriver som person X vill göra nämligen att ställa säkerhet till företaget Y för att Ys företag ska låna ut pengar till X. Det innebär att det skulle vara ett förbjudet lån. Detsamma skulle gälla för om Y ställde säkerhet till X för att Y skulle ta lån från X aktiebolag.

Undantag till låneförbudet enligt 21 kap 2 § ABL:

Det kan i vissa situationer som lån mellan aktiebolaget och dess ägare eller närstående är tillåtet vilket reglerad i 21 kap. 2 § ABL. Undantagen till låneförbuden är om gäldenären är kommun eller region eller om gäldenären är företag i samma koncern som långivande företag enligt 21 kap. 2 § punkt 1-2. Dessutom kan lånet vara tillåtet enligt 21 kap. 2 § p3 om lånet är avsett för gäldenärens rörelse uteslutande och lånet sker på affärsmässiga skäl. Dessutom finns det ett undantag för aktieägare som har små aktieinnehav som är mindre än en procent av aktiekapitalet, för dessa små aktieägare är låneförbudet undantaget enligt 21 kap. 2 § 3st ABL.

I den situationen som du beskriver så omfattas inte låneförbudet av undantaget då lånet inte sker för varken X  eller Ys affärsrörelse utan för att betala av X respektive Ys bolån.

Konsekvenser av förbjudet lån:

Det finns det ett straffansvar för förbjudna lån i 30 kap 1 § punkt 4 ABL där den som å bolagets vägnar handlagt det olovliga lånet. Straffet kan bli böter eller fängelse i max 1 år.

Det finns också skatterättsliga konsekvenser för förbjudet lån i 11 kap 45 § IL där ett förbjudet lån ska tas upp som intäkt och beskattas.

Min rekommendation är att X aktiebolag inte ska ställa säkerhet till Y för att Ys aktiebolag ska låna ut pengar till X så att X ska kunna betala av sitt bolån då det strider mot låneförbudsregeln i 21 kap 3 § ABL som är behäftat med straffansvar enligt 30 kap 1 § ABL samt att X måste ta upp det lånade beloppet till beskattning enligt 11 kap 45 § ABL. Detsamma gäller att Y ska ställa säkerhet till X för att X ska låna ut pengar till Y.

Om du skulle ha någon mer fråga är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare