Gäller kollektivavtal även för oorganiserade arbetstagare?

Arbetsrätt.

Jag är medlem i kommunal men funderar på att gå ur, jag har inte så många år kvar till pension och vill spara pengar. Det jag undrar är om det påverkar mina försäkringar som jag har genom jobbet, arbetgivaren har kollektivavtal, är jag sämre försäkrad om jag går ur eller är det kollektivavtalet som gäller ändå ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om kollektivavtal går att hitta i lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Kollektivavtal binder den organisation som har ingått avtalet, men även dess medlemmar (26 § MBL). Kollektivavtal får även verkningar för oorganiserade arbetstagare (arbetstagare som inte är medlem i något fack) i enlighet med tidigare praxis från Arbetsdomstolen. Kollektivavtalet har alltså en normerande verkan på arbetsplatsen vilket gör att alla arbetstagare omfattas av kollektivavtalets villkor. En oorganiserad arbetstagare har dock inte en självständig rätt till villkoren i kollektivavtalet och en facklig organisation kan därmed inte företräda en oorganiserad arbetstagare vid en eventuell tvist.

Sammanfattningsvis kommer kollektivavtalet fortfarande att gälla för dig även om du väljer att gå ur, men vid en eventuell tvist kommer facket inte längre att företräda dig eftersom du inte längre kommer ha en självständig rätt till villkoren.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,
Felicia SandvikRådgivare