Gäller garanti eller konsumentköplagen vid reklamation av vara?

Hej! Jag har köpt en spa-pool hos Rusta 2016-07. Nu har slangarna från kompressorn in till poolen torkat sönder. Kan detta gå på garanti?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, gäller det om du kan få nya slangar till din spa-pool, och om garantin är giltig för detta ändamål.

Garanti är något som utfärdas av säljaren, alltså Rusta, och gäller normalt 1-2 år beroende på produkten. Garanti gäller för fabrikationsfel, och inte för skador som orsakats genom en olyckshändelse eller för att du har hanterat varan fel. Om slangarna har torkar sönder "av sig självt" eller om de har torkat sönder på grund av att du har hanterat dem fel, är således avgörande för garantin.

Eftersom du köpte spa-poolen för 22 månader sen, har du eventuellt 2 månader kvar på garantin. Om det skulle vara så att garantin inte längre gäller, kan du alltid gå via konsumentköplagen.

Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera inom 3 år (23§ stycke 3, konsumentköplagen). Detta innebär att du kan ha ägt spa-poolen i 2 år (som i ditt fall) och ändå ha rätt till att reklamera den. För att gå via konsumentköplagen, måste du vända dig till Rusta inom skälig tid från det att du har märkt felet, huvudregeln för att det ska anses vara i rätt tid är 2 månader. (23§ stycke 1, kosumentköplagen)

Konsumentköplagen är också aktuell endast om felet har varit där från början (20§ stycke 1, konsumentköplagen), om det är ett så kallat fabriksfel. Om det är ett fel som du själv har orsakat på något sätt, kommer ingen ersättning utgå. Jag råder dig till att höra av dig till Rusta så snabbt som möjligt och reklamera slangarna!

Hoppas du är nöjd med ditt svar!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare