FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/12/2014

Gäller föravtalet?

Hej! Min syster Annika ska skilja sig. Hon och sin make har skrivit ett äktenskapsförord tidigare där all egendom ska vara giftorättsgods. Innan ansökan om äktenskapsskillnad lämnades in skrev dom ett föravtal där dom bestämde att Han skulle få deras bostad. Min fråga är då, vad är det som gäller? går föravtal före äktenskapsförord? Min syster vann även på lotto innan dom hann lämna in pappren om skilsmässa, vad kommer hända med dom pengarna? får hon ha kvar dom själv eller kommer de också bli giftorättsgods? Tackar för svar!

Lawline svarar

Hej

För att ett föravtal skall gälla krävs att det bekräftas av makarna som den slutgiltiga bodelningen om det gäller ett föravtal som fördelar hela makarnas egendom. Ett sådant föravtal kliver således in i bodelningens ställe genom att makarna delar upp all egendom. Ett föravtal kan emellertid även reglerna att endast viss egendom skall tillfalla ena maken. I den del makarna endast har avtalat om att viss egendom skall tillfalla den ena makens lott gäller äktenskapsförordet alltjämt på övrig egendomen. I det här fallet verkar det endast som att makarna genom föravtalet har bestämt att bostaden ska falla mannens lott. Värdet på fastigheten måste sedan avräknas mot annan egendom så att båda får ut lika mycket av bodelningen, eftersom syftet inte verkar ha varit att mannen ska få bostaden och utöver detta delar makarna lika på egendomen. Den kritiska tidpunkten, eller brytdagen som det också kallas, är vid skilsmässa dagen för ansökan om äktenskapsskillnad, se 9:2 Äktenskapsbalken. Eftersom din syster erhöll vinstpengarna innan brytdagen ska vinsten tas upp i bodelningen.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Victor SundhRådgivare