Gäller ett testamente även efter skilsmässa?

Jag och min före detta make upprättade ett testamente 1990 som gick ut på att vi som äkta makar skulle ärva varandra. Vi är nu skilda sen många år.Gäller testamentet trots skilsmässa och var vänder jag mej i såfall för att få det upphävt?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawine med din fråga!

Av ÄB 11 kap. 8 § framgår att ett testamente upphör att gälla om äktenskapsskillnad inträffar innan någon av makarna dör. Ert testamente gäller därför inte längre.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare