Gäller ett samboavtal när man endast är vänner?

Hej, jag skulle vilja veta mina rättigheter. jag bor tillsammans med en vän i en bostadsrätt som jag äger.

Vi har skrivit på samboavtal. Men om jag förstår det rätt, så gäller inte samboavtalet om man är vänner?

Även om man bott ihopa i flera år?

Har pesonen rätt till möbler trots att vi inte ses som sambos?

Måste personen isåfall bevisa att det är hen som köpt?

Räcker det att ha korttransaktioner som bevis?

Har jag rätt att be hen flytta när jag vill?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gäller samboavtalet om man inte är ett par?

Det stämmer att samboavtalet inte gäller. För att vara sambos enligt sambolagens mening krävs det att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § första stycket sambolagen). Parförhållandet ska vara en kärleksrelation, vilket framgår av förarbetena till lagen. Då du själv skrivit i din fråga att personen är en vän är ni inte sambos i lagens mening och samboavtalet är ogiltigt. Att ni bott ihop i flera år spelar ingen roll.

Har man rätt till möbler om man inte är sambos och bor tillsammans?

Sambolagen säger att när två sambos separerar ska personerna dela lika på bostad och bohag, d.v.s. lägenheten, möbler och annat som tillhör hushållet (8 § sambolagen). Om man inte vill att detta ska gälla kan man skriva ett samboavtal som reglerar hur fördelning av detta ska ske vid separation (9 § sambolagen). Då ni inte är sambos enligt lagens mening gäller vare sig sambolagen eller samboavtalet för er del enligt den bakgrundsinformation jag fått. Ni äger därför de möbler ni själva har köpt. De möbler du har köpt är dina och din vän har inte rätt till dessa möbler. Vid tvist om vem som äger vad finns det inget lagen säger utan det får ni lösa på egen hand, där precis som du säger en korttransaktion kan vara ett bra bevis om man vill visa att det är en själv som har köpt något. Om ni däremot har köpt något tillsammans presumeras det att ni äger saken till hälften var (1 § samäganderättslagen) om ni inte kommit överens om annat.

Om ni vill fortsätta bo tillsammans skulle jag rekommendera er att skriva ett nytt avtal om hur ni gör med möbler och liknande som köps till lägenheten för att reda ut hur ni vill fördela det er emellan om din vän t.ex. skulle flytta ut.

Får man be en vän flytta ut som bor i ens bostadsrätt?

Du skriver att ni bor i en bostadsrätt som du äger. Det framgår inte om ni skrivit något hyresavtal för din vän som bor hos dig och jag antar därför att hyresavtal inte finns. Personen som bor hos dig och som bott hos dig i många år är en inneboende då det framstår som att ni bor där tillsammans och samtidigt. Du får ha en inneboende i din bostadsrätt så länge det inte medför men för bostadsrättsföreningen eller medlem i föreningen, d.v.s. grannarna (7 kap. 8 § bostadsrättslagen). Då du äger lägenheten är den din och du bestämmer över vilka som får vistas i den. Enligt din bakgrundsinformation bör du ha rätt att be personen att flytta när du vill.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare