FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/10/2018

Gäller ett muntligt avtal om att en båt skall ingå i ett fastighetsköp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk rätt är att avtal kan ingå formlöst, det räcker att parterna är överens. Ett avtal kan vara såväl muntligt som skriftligt, båda är således lika giltiga.

Från denna huvudregel finns ett viktigt undantag vid köp av fast egendom, där avtalet är bindande först bland annat när båda parter har undertecknat avtalet. Fastighetsköpet är ett så kallat formalavtal som är ogiltigt om formkraven inte uppfylls, se 4 kap. 1 § Jordabalk (JB).

Att fastighetsköpet är ett formalavtal hindrar dock inte att parterna ingår muntliga överenskommelser som i sig blir bindande. Det finns dock vissa villkor som måste intas i köpehandlingen för att gälla och dessa framgår av 4 kap. 3 § JB. Uppräkningen av villkoren i paragrafen är uttömmande, vilket innebär att andra avtalsvillkor kan avtalas muntligen eller i annan handling.

Jag rekommenderar dock att du eller de parter som ska ingå avtalet upprättar ett skriftligt avtal, även om parterna skulle lita på varandra. Fördelen med ett skriftligt avtal är att det ur ett bevishänseende blir lättare att fastställa vad man har kommit överens om, än vid ett muntligt avtal. Ett skriftligt avtal kommer därför att underlätta om en eventuell tvist skulle uppkomma eller vid osäkerhet kring avtalsförpliktelser.

Hoppas du fick fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare