FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/07/2022

Gäller ett kompanjonsavtal efter att ena parten har gjort ett exit ur bolaget?

Vi har haft ett Kompanjonavtal med lika rösträtt, min kompanjon säger upp sin anställning i företaget, vad gäller för Kompanjonavtalet. Bertil

Lawline svarar

Hej Bertil,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då jag saknar uppgifter om vilken bolagsform företaget har utgår jag ifrån att bolaget är ett aktiebolag.

Lite allmänt om kompanjonsavtal, är att aktiebolagslagen (ABL) inte reglerar hur ett sådant ska se ut. Dessutom talar samma lag väldigt lite om hur ett samarbete mellan olika ägare av ett bolag ska se ut. Det är alltså fritt att avtala om sådana villkor. Däremot innehåller ABL vissa tvingande bestämmelser som ett kompanjonsavtal inte får kringgå.

Så som jag uppfattar din fråga är vilken verkan ett kompanjonsavtal har om din kompanjon gör en exit ur bolaget. Det enkla svaret är att om ni har skrivit villkor för en exit i kompanjonsavtalet ska det följas annars gäller de bestämmelser i ABL.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare