Gäller ett dokument om att arv efter föräldrarna ska vara enskild egendom även om den ena föräldern har avlidit?

För 20 år sedan skrev mina föräldrar ett dokument om att arvet efter föräldrarna ska vara vår (min och min brors) enskilda egendom. Detta upprättades när båda våra föräldrar levde. Jag och min bror tycker att det är bra. Det jag undrar är om det fortfarande gäller eftersom vi endast har vår pappa kvar i livet? Eller måste vår pappa upprätta ett nytt dokument med att arvet ska vara vår enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv och testamente hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

För att dokumentet om att egendomen ska vara er enskilda ska ha någon juridisk giltighet krävs det att utformningen uppfyller vissa krav (formkrav). För att det ska vara fråga om ett giltigt testamente så att förordnandet om enskild egendom står sig krävs följande enligt 10 kap. 1 § ÄB:

- Det ska vara fråga om en skriftlig handling.
- Undertecknandet av handlingen ska vara bevittnad av två samtidigt närvarande vittne.
- Vittnena ska förstå att det är fråga om ett testamente (de behöver dock inte närmare känna till innehållet).

Är dessa krav uppfyllda så är det fråga om ett giltigt testamente, som alltså gör egendomen till enskild när du och din bror tar del av arvet. Detta gäller alltså trots att den ena parten har avlidit, till dess att handlingen återkallas/ersätts, 10 kap. 5 § ÄB. Är kraven inte uppfyllda finns det däremot risk att förordnandet om enskild egendom inte står sig i förhållande till exempelvis en make eller sambo.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag er att ett nytt testamente skrivs om formkraven inte är uppfyllda sedan tidigare. Skulle ni behöva hjälp med upprättandet av ett testamente är ni varmt välkomna att kontakta oss här. Återkom också gärna om ni har några fler frågor.

Hoppas att det här var till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare