Gäller en muntlig överenskommelse eller krävs ett skriftligt avtal?

Har haft häst inackorderad i ett privatstall. Vi har en månads uppsägning vilket jag har betalat för. Kan stallägaren tvinga mig att ta pass alltså ut/lunch och insläpp? Det finns inget kontrakt skrivet. Det skulle hon ordna sen sa hon när vi flyttade dit men det har aldrig kommit. Jag har dock lagt pass som passar mitt arbetsschema men hon säger att jag måste ta jämt fördelat över ovannämnda pass. Vad gäller när inget kontrakt är signerat ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som att du har hyrt en stallplats i ett privatstall. Du har nu sagt upp stallplatsen och enligt muntlig överenskommelse gäller en månads uppsägningstid. Du undrar nu om du måste ta in- och utsläpp samt lunchfordring under uppsägningstiden trots att ni inte skrivit något avtal som behandlar detta.

Ett avtal är giltigt oavsett i vilken form det har uppstått. Detta innebär att ett muntligt avtal är precis lika giltigt som ett skriftligt avtal. Den stora skillnaden är att det kan vara väldigt svårt, kanske näst intill omöjligt, att bevisa vad ett muntligt avtal innehåller, medan det är betydligt enklare om överenskommelsen finns i skriftlig form. Detta innebär att er muntliga överenskommelse är giltig och ska efterlevas. Den part som inte följer vad som avtalats begår ett avtalsbrott. Innebörden av detta är att du måste ta in- och utsläpp samt lunchfordringar om ni har kommit överens om det. Avseende frågan vilka pass du måste ta gäller också vad ni tidigare har kommit överens om. Ifall ni har sagt att du endast behöver ta pass som går väl ihop med ditt arbetsschema är det vad som gäller. Samma sak gäller om ni har kommit överens om att du måste ta "jämt fördelade pass". Svaret på din fråga grundar sig alltså i vad ni kommit överens om tidigare, och gäller även om det bara är muntliga överenskommelser. Att inget skriftligt avtal finns spelar i detta fall inte någon roll.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare