Gäller den nya utlänningslagen för flyktingar som kom till Sverige HT15?

Hur kommer det sig, att den nya migrationslagen, som trädde i kraft 1 juli 2016 gäller retroaktivt, alltså även de flyktingar som kom till Sverige hösten 2015? Är det lagligt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ja, det är lagligt beroende på när ansökan om asyl registrerades. Den nya utlänningslagen som trädde i kraft juli 2016 ska inte tillämpas om ansökan om uppehållstillstånd har registrerats hos Migrationsverket 24 november 2015 eller tidigare, med undantag för några bestämmelser i lagen. Här (längst ner på sidan) kan du läsa om övergångsbestämmelserna och vilka bestämmelser som gäller/inte gäller för ansökningar som registrerats 24 november 2015 eller tidigare.

Anledningen till att lagen ska tillämpas på ansökningar som registrerats innan lagen trädde i kraft var för att regeringen "gick ut" med den nya lagen på en presskonferens den 24 november 2015. Om de i samband med det hade sagt att lagen börjar tillämpas i juli 2016 hade det lett till att många människor hade skyndat med att ta sig till Sverige och söka asyl för att de ska omfattas av den tidigare utlänningslagen (som inte begränsar en asylsökandes möjligheter lika mycket). Motivet bakom att lagen ska tillämpas innan den trädde i kraft var alltså för att hindra en intensiv flyktingström.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare