Gäller avtal om underskrift saknas?

Hej! Om jag i ett hyresavtal för privatleasing av bil besvarar ett mail innehållande avtalet med: "Bekräftar härmed avtalet [Dagens datum] [Mitt personnummer]" Är det då giltigt? Gäller det som "signatur"? Det är ju en tydlig "accept", men inget är ju påskrivet. Varken fysiskt eller digitalt. Jag frågar för att bilen ser nu ut att bli ganska mycket dyrare p.g.a. lägre klimatbonus, så denna avsaknad av signatur hade eventuellt varit på min sida om jag vill dra mig ur.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du är bunden av avtalet baserat på ditt svar i mailet.

Allmänt om avtal
För att ett avtal ska vara giltigt måste ett det finnas någon form av anbud, i detta fall näringsidkarens erbjudande, och en accept som i ditt fall är att du accepterar anbudet. Avtal behöver inte signeras med underskrift för att vara giltiga, avtal kan även vara muntliga. En underskrift är dock av sedvänja för att underlätta i ett bevishänseende. Men i ditt fall kan säljaren bevisa att du gjort en accept av anbudet genom mailet han har från dig. Detta gäller med utgångspunkt i avtalslagen, löftesprincipen, som bygger på anbud och accept modellen, 1§ Avtalslagen.

Krav på signatur
Avtalslagen är däremot dispositiv vilket innebär att parterna kan själva bestämma hur en accept måste se ut för att avtalet ska vara giltig 1§ 2 st. Avtalslagen. Jag vet inte hur ert avtal ser ut men det kan vara bra för dig att läsa igenom hela avtalet för att se om det finns ett krav på underskrift eller inte. Det kan vara så att näringsidkaren har satt ett krav i anbudet att det måste signeras för att en accept ska anses giltig. I sådana fall kan inte ditt svar anses som en giltig accept.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare