Gäller avtal om ackord om jag ej fått faktura?

Jag hade en avbetalningsplan med ett inkassobolag. Vi kom överens om en ackord och företaget skulle skicka en faktura för det slutgiltiga summan. Fakturan kom aldrig. Företaget har inte skickat en påminnelse.

Nu vill företaget gör upp om ett nytt ackord. Gäller vårt gamla avtal eller måste jag gör upp om ett nytt ackord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En grundläggande förutsättning för att er överenskommelse om ackord ska gälla är att fakturan betalas i tid. Om den inte gör det, förfaller överenskommelsen. Detta torde gälla även om du inte fått fakturan, eftersom du hade kunnat ringa och meddela inkassobolaget detta. Då hade ni kunnat lösa detta problem tillsammans, i tid.

Om det äldre ackordet är förmånligare än det de nu vill göra upp, så kan du ringa och påminna dem om att du hade ett tidigare och hellre vill ha det, och försöka kämpa lite för att få den gamla överenskommelsen. Ett bra incitament för inkassobolaget för att ge dig din gamla uppgörelse är att du erbjuder dig att betala en viss del av ackordet omgående eller liknande. Om inget av detta fungerar, kan du tyvärr bra ingå en ny överenskommelse med dem, och se till att ringa dem om du inte får din faktura.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har övriga funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare