Gäller äktenskapsförord vid skilsmässa?

Hej

Jag och min man är gifta och har skrivit ett äktenskapsförord att våra bankkonto är enskild egendom.

Min fråga är gäller detta äktenskapsförord bara vid skilsmässa eller gäller det vid dödsfall också dödsfall?

Vi har särkullbarn och det är viktigt för mig att mina pengar går till mina barn vid eventuell bortgång.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Äktenskapsförord gäller även vid dödsfall. När ett äktenskaps upplöses, vilket sker antingen genom skilsmässa eller dödsfall, måste en bodelning göras. Det är i princip ingen skillnad mellan en bodelning vid skilsmässa och vid dödsfall, därmed gäller äktenskapsförordet även vid dödsfall.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen så ska vi återigen försöka besvara din fråga!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare