FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/01/2019

Gäller äktenskapsförord vid dödsfall?

Hej! Min man och jag har inga gemensamma barn men båda har barn sen tidigare. Vi ska nu upprätta ett äktenskapsförord då jag sen tidigare har en bostadsrätt och del i en fritidsfastighet tillsammans med mina syskon. Min fråga är om min make går bort före mig gäller då äktenskapsförordet som skydd även då för mig eller ingår de bouppteckningen ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskapsförord finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

Äktenskapsförord gäller både vid bodelning på grund av att man skiljer sig och på grund av att en part går bort.

Om din make går bort ska allt som inte är enskild egendom delas i er bodelning(7 kap 1 § + 10 kap 1 § Äktb). Om du då har ett äktenskapsförord som innebär att viss egendom ska vara din enskilda kommer den egendom inte att delas mellan dig och din makes dödsbo (7 kap 2 § 1 p Äktb). Du kommer på så vis behålla all den egendomen.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare