Gäller äktenskapsförord för utländska arv?

Hej!

Jag är norsk medborgare och har ingått äktenskap med en svensk medborgare i Sverige. Vi har senare skrivit ett äktenskapsförord där vi har helt separat ekonomi och detta är registrerat hos tingsrätten.

Jag kommer ärva en fastighet i Norge i framtiden och undrar om arvet kommer vara min enskilda egendom så som det står i äktenskapsförordet även om fastigheten och arvet är i ett annat nordiskt land?

Om jag flyttar till Norge och skriver mig där, men fortfarande är gift, vad gäller då rörande äktenskapsförordet och det framtida arvet?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tillämplig lag

Din fråga rör äktenskapsförord varför Äktenskapsbalken (ÄktB) blir relevant. Vidare blir även lagen om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (LFF).

Tolkning av frågan

Jag ser två frågor i din text. Först, om ett arv från ett annat nordiskt arv omfattas av det svenska äktenskapsförordet. Dels, vad det skulle bli för konsekvenser om du flyttar till Norge. Jag kommer besvara båda.

Förutsättningar för ett giltigt äktenskapsförord

För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt så ska det vara skriftligt, undertecknat av makarna och registrerat på skatteverket, 7 kap. 3 § ÄktB. Du skriver i frågan att det är registrerat vid tingsrätten, tidigare var det där registreringen gjordes. Jag råder dig därför att undersöka om ert äktenskapsförord finns med i skatteverkets äktenskapsregister. Om det inte finns med behöver ni registrera förordet på nytt, se här hur.

Vad säger ert äktenskapsförord?

Du skriver att ni enligt äktenskapsförordet har helt separat ekonomi. Utan att ha tillgång till formuleringarna i äktenskapsförordet är det dock lite svårt att bedöma hur långt er separata ekonomi går. Men jag förutsätter att ni därför inte har någon gemensam egendom utan enbart enskild egendom.

Omfattas ett utländskt arv av ett svenskt äktenskapsförord?

Om ert äktenskapsord nu bestämmer att all er egendom ska vara enskild så kommer också arvet bli det. Ert svenska äktenskapsförord får internationell kraft om det registreras hos skatteverket (kolla upp) under tiden ni bor i Sverige, 5 § LFF. Ditt arv kommer alltså bli din enskilda egendom om det är det äktenskapsförordet säger.

Vad händer om du flyttar utomlands?

Om du skulle flytta till Norge så förlorar inte ert äktenskap eller äktenskapsförord sin verkan, 5 § LFF. Er egendom skulle fortfarande vara enskild enligt svensk lag.

Sammanfattning

Om ert äktenskapsförord är registrerat hos skatteverket (tingsrätten kan ha skickat in det) så är det gällande. Om ni skrivit att all er nuvarande och framtida egendom ska vara enskild så kommer också arvet att vara ditt eget. Men om du är osäker så har jag ett tips. I Sverige kan den som ger arvet ställa upp som krav att mottagaren ska ha det som enskild egendom. Kanske finns det något motsvarande i Norge? I så fall kan du säkra upp lite extra.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars får du ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare