FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/06/2019

Fullmaktsklasulers betydelse.

Min far gick bort för några veckor sen. Jag har aldrig haft någon relation med honom eller ens träffat honom så därför vill jag inte vara med och ordna med begravning eller ta hand om saker/möbler från hans lägenhet. Hans syster är den som har skött det efter hans död och nu har hon skickat en fullmakt som ska skickas tillbaka till henne där en av punkterna lyder: fullmakt för "avlidens namn" att vid boutredningen i dödsboet efter "avlidens namn" att företräda mig och bevaka min rätt vid bouppteckningen.

Jag undrar vad exakt det innebär och av vem eller hur jag får reda på om det fanns något eventuellt arv till mig eller min halvbror. Jag har frågat begravningsbyrån men de visste ingenting.

Mvh!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

Jag har tolkat frågan som att du dels undrar vem du ska kontakta för att få information om arvet och dels undrar vad klausulerna i fullmakten har för betydelse.

klausulerna som din fars syster skickade till din innebär det som står. Hon ska företräda dig i dödsboet vilket betyder att det är hon du ska prata med om ditt arv.

En fullmaktstagare (som din syster är) har enligt juridiska principer en skyldighet att vara lojal mot dig. Det betyder att hon inte får agera mot ditt intresse när hon representerar dig i dödsboet. Det innebär att om du exempelvis inte får något arv p.g.a att hon slarvat så kan du rikta krav mot henne.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare