FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/01/2022

Fullmaktshavare i en framtidsfullmakt

Får min dotter vara fullmaktshavare i min framtidsfullmakt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor angående framtidsfullmakt regleras i lagen (2017:310) om framtidsfullmakt.

En framtidsfullmakt är en fullmakt som någon (fullmaktsgivare) ger åt en fysisk person (fullmaktshavare) att företräda fullmaktsgivaren för det fall han eller hon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande varaktigt och i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser (1 § lagen om framtidsfullmakt).

Av lagen kan vi utläsa att enda kravet som ställs är att fullmaktshavaren ska vara en fysisk person. Det förekommer därmed inte någon ytterligare begränsning gällande vem som kan vara en fullmaktshavare. Detta innebär att din dotter kan enligt lag vara fullmaktshavare i din framtidsfullmakt.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare