Full vårdnad över barn

Vill att mamman ska få full vårdnad över barnen vilka papper behövs och vilken myndighet kan ordna det? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad finns i 6 kap. Föräldrabalk (FB).

En föräldern kan få full vårdnad över barnet på två sätt. En möjlighet är att föra talan vid domstol i enlighet med 6 kap. 5 § FB och den andra möjligheten är att avtala föräldrarna emellan på så sätt som beskrivs i 6 kap. 6 § FB. Här nedan diskuteras de två bestämmelserna mer utvecklat:

6 kap. 5 § FB (talan vid domstol)

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem och vill någon av dem få ändring i vårdnaden, skall rätten besluta att vårdnaden skall vara gemensam eller anförtro vårdnaden åt en av föräldrarna. Denna prövning sker vanligen på talan av en av föräldrarna eller båda förutom vid mål om äktenskapsskillnad.

Vid bedömningen av om vårdnaden skall vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna skall rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. I mål om äktenskapsskillnad får rätten utan yrkande anförtro vårdnaden om barnet åt en av föräldrarna, om det är uppenbart att gemensam vårdnad är oförenlig med barnets bästa.

6 kap. 6 § FB (avtal mellan föräldrarna)

Föräldrar får avtala att vårdnaden skall vara gemensam eller att en av dem skall ha vårdnaden om barnet. Avtalet skall gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Pearl Yeuki Ku ChiuRådgivare