Fuktskada i bostadsrätt

Sålde en bostadsrätt.

2 dagar innan övertagandet såg vi att en bit parkett hade lossnat. (fuktskada)

Mäklaren sa att det inte var någon anledning att häva köpet.

Detta får Ni ta tag i efteråt.

Efter att vi anlitat Anticimex framstår det att det kommer från fogarna utifrån altanen.

Detta har hänt tidigare i fastigheten sidan om, som ingår i samma förening.

Vems försäkring ska användas?

Vem ska betala kalaset?

De verkar inte ha något avtal med någon som kontrollerar sådant.

Detta kan man väl kalla för att föreningen har försummat underhållsplikten???

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller skador som upptäcks vid försäljning av en bostad brukar försäkringsbolagen ha en överenskommelse som säger att skador som upptäcks inom de 30 första dagarna från övertagandet ska gå på säljarens försäkring, i detta fall din försäkring. Jag uppfattar det däremot som att det i detta fall är fråga om det är din eller bostadsrättsföreningens försäkring som ska ersätta skadan.

Vems försäkring som ska användas beror på vad det är som är skadat. Enligt 7 kap 4 § bostadsrättslagen är föreningen skyldig att hålla lägenheten, huset och marken i gott skick, i den mån ansvaret inte ligger på bostadsrättsinnehavaren enligt 7 kap 12 § bostadsrättslagen. Enligt 7 kap 12 § är bostadsrättsinnehavaren skyldig att hålla lägenheten i gott skick om inte annat sägs i föreningens stadgar. Av föreningens stadgar framgår vilken egendom som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för. Det är vanligt att bostadsrättsinnehavaren ansvarar för lägenhetens ytskikt, parketten i detta fall, och det kan alltså vara du alternativt din försäkring som kommer att få stå för golvet.

För att man ska kunna veta hur fördelningen mellan dig som bostadsrättsinnehavare respektive föreningen blir måste man veta vad som orsakat skadan och omfattningen av skadan, för detta krävs ofta en besiktning. Man måste också veta vad och vilken egendom du respektive föreningen ansvarar för enligt föreningens stadgar. Det är vanligt förekommande att föreningen ansvarar för en del i vattenskador och bostadsrättsinnehavaren i en del. Det är svårt att ge ett svar på hur det kommer att bli i det här fallet. För att veta vad som gäller just i ditt fall bör du kontakta din förening (som får kontakta sitt försäkringsbolag) och ditt försäkringsbolag.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Isabel FrickRådgivare