Frus särkullsbarns arvsrätt

Hej Om jag är gift jag har inga barn men min fru har barn vi äger en bostadsrätt tillsammans.

Om hon avlider så ärver hennes barn hälften av hennes del av bostadsrätten = 25% av bostadsrätten.

Ärver barnen även 25% om jag har fonder,pengar på mitt eget bankonto sommarstuga och bil som står

på mig, ska allt räknas med ? Tack på förhand / Kjelle

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din frus barn har ingen arvsrätt efter dig. Om din fru avlider kommer dock en bodelning göras där allt ert giftorättsgods läggs samman och delas lika mellan er. Då kommer hennes barn alltså ärva hennes del av giftorättsgodset från bodelningen. Om sommarstugan och fonderna är din enskilda egendom kommer din frus barn alltså inte få någonting av det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Andrea SedvallRådgivare