Fritidsfastighet - samboseparation

Min mor har gått bort o sambon och hon hade antal bilar var stående i ett garaget. Garaget låg 1 km från hemmet och de var deras gemensamma intresse.

Sambon står som reg. ägare av garaget. Ingår garaget vid en sambo-bodelning?

Garaget inköptes under deras samanboende tid.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid en bodelning mellan sambor är det samboegendomen som ska delas lika.

En sådan fritids-fastighet utgör inte samboegendom och ska alltså inte ingå i en bodelning mellan er. Detta eftersom det tydligt framgår att garaget inte var er gemensamma bostad, och fastigheter som är för fritidsändamål är inte att se som gemensam bostad eller bohag. Detta följer av Sambolagen och dess 7 och 22 §§.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om du skulle ha några fler frågor är du varmt välkommen att ställa en till fråga eller att vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare