Fri rörlighet inom EU

Hej jag har växt upp i Sverige och bott i Sverige hela mitt liv och har träffat en tjej över internet, vi har pratat på skype varje dag i snart ett år och jag har besökt henne nere i belgien, vi båda vill att hon flyttar till Sverige, Enligt EU så får man bo vart man vill i europa om man kan jobba, studera eller försörja sig på något sätt, eller om man har familj / gift / sambo.

enligt migrationsverket på telefon så får hon endast stanna i 3 månader och ifall hon vill stanna längre så måste hon studera eller jobba.

Enligt hemsidan så får hon stanna ifall hon är gift

nu har jag skickat ett mail till dom och snart ska jag gå upp till deras kontor och prata och jag ger mig fan på att jag kommer få olika svar på alla men jag kommer dock börja spelain vilket är okej då lagen säger att endast en person måste veta om att samtalet spelas in

som sagt tänkte höra med er ifall ni kan svara på denna fråga

hur gör man för att flytta till Sverige ifall man är gift eller tillsammans med någon i Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den fria rörligheten inom EU gäller i första hand för EU-medborgare men även för tredjelandsmedborgare (medborgare i länder som inte tillhör EU) om vissa kriterier är uppfyllda. En av dessa kriterier är att denna tredjelandsmedborgare är familjemedlem med en EU-medborgare vilket man exempelvis blir genom gifta sig med denna. Eftersom att tjejen du träffat är en EU-medborgare gäller den fria rörligheten för henne oavsett om ni är gifta eller inte.

Den fria rörligheten har dock vissa begränsningar precis som du beskriver. Dessa kan delas in i tre steg.

1. Tidsbegränsad uppehållsrätt: De första tre månaderna av uppehållstillstånd i ett annat EU land än det man själv är medborgare i har alla rätt till så länge man har en giltig ID-handling. Det finns dock en begränsning under denna tremånadersperiod, nämligen att personen i fråga inte får bli en orimlig belastning för Sveriges sociala biståndssystem.

2.Förlängd uppehållsrätt: Efter dessa tre månader krävs det att unionsmedborgaren antingen är arbetstagare, egenföretagare, aktivt arbetssökande och inskriven i den offentliga Arbetsförmedlingen, student, eller har medel så att hon kan försörja sig utan att belasta Sveriges sociala biståndssystem. Denna uppehållsrätt kan upphöra om dessa villkor inte längre uppfylls - man blir då en belastning för landet.

3. Permanent uppehållsrätt: För att sedan få permanent uppehållsrätt krävs det att unionsmedborgaren haft uppehållsrätt i Sverige i fem år. Efter denna tidsperiod anses personen i fråga fått en tillräckligt stark anknytning till Sverige och man är då inte längre underkastad de villkoren för uppehållsrätt jag beskrev under punkten 2.

Jag förstår att detta är en jobbig situation och det är såklart frustrerande att inte få konsekventa svar. Jag hoppas att min information kunde hjälpa dig och jag önskar er all lycka till i framtiden!

Maria PetterssonRådgivare