Fri förfoganderätt

Min fru har dött och efterlämnar förutom lösöre en fastighet, som är hennes enskilda egendom. Vi har en vuxen son gemensamt. Han och jag har levt i tron att fastigheten "med automatik" blir hans direkt, men jag har nu förstått att jag ärver all kvarlåtenskap med s k fri förfoganderätt, alltså att jag inte får testamentera eller ge egendomen i gåva, men att jag får lagfart på fastigheten.

Har jag förstått det hela rätt?

Tacksam för svar.

MVH!

Peder Halling

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis, du har förstått det hela rätt. Att du ärver med fri förfoganderätt innebär precis som du säger att du varken får testamentera bort eller ge egendomen i gåva, och det är ett skydd för er sons arvsrätt. Om du vill att er son ska kunna ärva fastigheten redan nu, kan du ge den som ett förskott på arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Andrea SedvallRådgivare