FrågaAVTALSRÄTTFormkrav30/12/2020

Framtidsfullmakt till flera personer

Framtidsfullmakt. - gratis frågor:

Vill att mina 2 barn sköter min ekonomi tillsammans,om jag inte längre kan.

Måste jag speca vem som gör vad?

Kan jag utse ett barn i första hand och barn nr 2 i reserv?

Hur formulera?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har möjlighet att utfärda framtidsfullmakt till flera personer
Fullmaktsgivare kan utse flera personer som fullmaktshavare. Det är således möjligt att göra så att båda sköter din ekonomi (5 § andra punkten lagen om framtidsfullmakter). Du kan även ange, om du vill, att barnen endast tillsammans får sköta din ekonomi, det vill säga i ett kollektiv.

Om jag förstår dig rätt så vill du utfärda så kallade alternativa förordnanden. Detta innebär att du väljer vem som i första hand ska göra uppdraget och vem som i andra hand kan göra det. Till exempel om "x" inte kan eller vill fullgöra uppdraget har "y" möjlighet att göra det.

Det är viktigt att du formulerar dig tydligt
Rent generellt är det viktigt att det tydligt framgår vilka som är fullmaktshavare. Om du därutöver önskar skriva att de endast får göra detta tillsammans eller utfärda alternativa förordnanden är det viktigt att detta framgår tydligt.

Skapa enkelt och korrekt en framtidsfullmakt genom vår avtalstjänst
Jag kan rekommendera att du använder dig av Lawlines avtalstjänst. På detta sätt kan du på bara några minuter smidigt skapa en klar och tydlig framtidsfullmakt. Härigenom kan du vara säker på att fullmakten upprättas på rätta villkor och att din verkliga vilja framkommer.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare