FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/04/2022

Frågor om vårdnaden av barn, barnets bästa och samarbetssamtal/informationssamtal

Hej! Jag och mina två tonårsbarns far lever inte ihop sedan 1,5 år. Barnen bor till 100% hos mig då deras redan dåliga relation med sin far bara blev sämre efter vår separation. Han har sedan vår separation åkt på resor utan barnen (han har inte frågat om de vill följa med). Måste jag acceptera/tillåta att han försvinner bort på resor som varar bort mot 2-4 veckor när vi har gemensam vårdnad? Om barnen skulle följa med på resorna så skulle det kännas okej men nu åker han alltid iväg utan dem. Om jag tar upp detta med honom säger han bara att barnen ändå inte vill följa med. Det kan vara så men jag lämnas med ensamt ansvar för barnen när han försvinner utan att han frågat mig och barnen om det funkar för oss. Han vill inte bidra ekonomiskt så barnen kommer iväg på egna semesterresor och detta gör barnen besvikna och ledsna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här frågan blir lätt väldigt omfattande. Jag vet inte heller om ni gemensam vårdnad, delad vårdnad, om rätten har fattat ett beslut i frågan och så vidare. Jag kan försöka ge några praktiska tips och mer allmänt knutet till barnets bästa och barnets rätt att få uttrycka sina åsikter i frågor om vårdnad, boende och umgänge.

Kommunernas ansvar

Enligt (5 kap. 3 § socialtjänstlagen) (SoL) ska kommunen sörja för att föräldrar kan erbjudas sakkunnig ledning i syfte att nå enighet i frågor som gäller vårdnad, boende, umgänge och frågor som gäller barnets försörjning (samarbetssamtal). Föräldrar ska få hjälp att träffa avtal om vårdnaden ska vara gemensam eller om en av dem ska ha vårdnaden om barnet (6 kap. 6 § föräldrabalken) (FB). Föräldrarna får avtala om barnets boende (6 kap. 14 a § andra stycket FB). Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, får de avtala om barnets umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med (6 kap. 15 a § tredje stycket FB)

I (5 kap. 3 a § SoL) framgår att kommunen ska sörja för att föräldrar som inte är överens i frågor om vårdnad, boende eller umgänge kan erbjudas informationssamtal under sakkunnig ledning i (lagen om informationssamtal) I 7 § informationssamtal framgår att föräldrarna ska få relevant information som syftar till att de ska hitta en lösning som är bäst för barnet i frågor om vårdnad, boende och umgänge. Föräldrarna ska också erbjudas samarbetssamtal enligt ovan nämnda lag i SoL om det inte är olämpligt, och efter behov erbjudas eller vägledas till stöd och hjälp i annan form.

Föräldrabalken

Enligt (6 kap. 1 § FB) har barn rätt till omvårdnad, trygghet och god fostran. Barn ska behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling.

I (6 kap. 2 § a FB) sägs att barnets bästa ska vara avgörande för alla frågor om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska fästas särskilt avseende vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Principen om barnets bästa är dessutom en av grundpelarna i FN:s barnkonvention. Principen gäller vid alla åtgärder som rör barn och har en mycket vidsträckt betydelse. Inga andra intressen ska i stort sett ges företräde även om andra intressen ibland måste vägas in.

Av (6 kap. 2 b § FB) följer att barnet ska få information och ges möjlighet att framföra sina åsikter i frågor om vårdnad, boende och umgänge. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad.  Bestämmelsen innehåller regler om barnets rätt att få information och komma till tals. Rätten till delaktighet är central för att principen om barnets bästa ska kunna säkerställas. Bestämmelsen gäller i alla frågor som rör vårdnad, boende eller umgänge.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag att du kontaktar kommunen och ber om ett samarbetssamtal/informationssamtal. I samtalen är det viktigt att ni ser till era barns bästa och ger dem möjlighet att komma till tals i frågor som rör vårdnad, boende eller umgänge. Att barnen ges information är en förutsättning för att de ska kunna tillvarata deras rätt att komma till tals.

I samtalen kan man ta upp frågor som gäller vårdnad, boende och umgänge och frågor som gäller barnets/barnens försörjning. Med frågor som gäller barnets försörjning avses båda föräldrarnas försörjningsansvar för barnet och frågor som barnets behov och relevanta ekonomiska stödformer. Föräldrar som är ense kan reglera frågor om vårdnad om barn, barns boende och umgänge med barn genom avtal som sedermera godkänns av socialnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare