Frågor om utmätning och fordran

Hej! Frågor angående när man blir kronofogden. Skulder till kronofogden mer än en miljon kronor till olika bank och företag. Kronofogden kan utmäta någon fästighet in eu länder eller utanför eu länder till example Spain, Iran, Turkey eller Iraq? Kronofogden kan ta pengarna från bankonto i sverige? När de kommer att börja? De kommer att införmera mig eller inte. Det betyder även lite pengar från A-kassa eller försäkringskassa eller liknande? Om svaret är ja, då hur kan jag betala min lägenhet hyran? Jag fick höra från en komppis in eu land, jag kan uppge individuella konkurs men jag hade inget företag och har blivit endast arbetslös när krona viruset börjde. Är det sant? Om svaret är ja, hur? om svaret är inte, har ni någon råd för att man ska blir skuldefri? Till exempel: Finns det möjlighet att jag kontakta till kronofogden och få överens med dem därför att börja betala mina skulder varje månad via minsta belåpp? Jag ska studera men jag har okcå skulder till CSN som jag kunde inte betala heller. Jag ringde till csn därför att veta om jag ska betala hela mina skulder som gäller till csn, kommer att bevilja med min ansöka studemedel. De svarade ja men jag tror inte kan du svara denna exact?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Utmätning

Om man har skulder som man inte betalar kan de drivas in av Kronofogden genom utmätning. För detta blir utsökningsbalken (UB) tillämplig.

Det finns en hel del internationella samarbeten som möjliggör för utmätning av egendom i utlandet. Särskilt inom EU är samarbetet starkt (Bryssel I-förordningen). Vad gäller egendom i länder utanför EU så är det inte möjligt för Kronofogden att verkställa ett beslut om utmätning. Egendomen kan dock ändå komma att utmätas om fordringsägaren (den du är skyldig pengar) vänder sig till ett utländskt inkassoföretag.

Pengar från ett bankkonto i Sverige kan utmätas (4 kap. 17 § UB). Från den egendom som kan och får utmätas görs vissa undantag. Dessa regler kallas för beneficiereglerna och anger att bland annat pengar inte får utmätas i den mån det behövs för gäldenärens uppehälle (det vill säga till exempel för hyra) (5 kap. 1 § 7 punkten UB). Pengar på ett bankkonto får alltså undantas från utmätning om det är pengar som gäldenären behöver för att kunna försörja sig och sin familj i väntan på inkomst. Det krävs dock synnerliga skäl för att undanta pengar från utmätning för längre tid än en månad.

Underrättelse

Innan utmätning sker så ska du underrättas om det (4 kap. 12 § UB). Finns det risk för att egendom undanhålls eller förstörs, eller om utmätning av någon annan anledning är särskilt brådskande så behöver Kronofogden dock inte upplysa gäldenären innan utmätning sker (4 kap. 12 § andra stycket UB). Huvudregeln är dock att gäldenären måste underrättas innan en utmätning sker. Du får då ett beslut hemskickat som sedan går att överklaga om du anser att det är felaktigt.

CSN-lån

Angående CSN så finns det möjlighet att få nya studielån om man har skött de tidigare återbetalningarna (3 kap. 26 § studiestödslagen). Andra skulder påverkar inte möjligheten till CSN-lån. Det avgörande blir alltså om du har skött dina återbetalningar eller inte.

Avbetalning av skulder?

Kronofogden erbjuder inte möjlighet till avbetalning av skulderna. Det bästa är att du vänder dig till respektive fordringsägare och försöker komma överens med dem om hur du kan betala av skulderna. Om det är så att man har så stora skulder att man inte kan förväntas betala tillbaka dem inom en överskådlig framtid så kan det finnas möjlighet att få så kallad skuldsanering (7 § skuldsaneringslagen). För att göra en preliminärbedömning av huruvida du kan beviljas skuldsanering kan du göra Kronofogdens test här. Där finner du även bra information om hur du sedan ansöker om skuldsanering.

Sammanfattning och råd

Egendom kan utmätas både i Sverige och inom EU. I länder utanför EU är det dock svårare att utmäta egendom för skulder i Sverige. Innan en utmätning så ska man som huvudregel underrättas.

Dina möjligheter att få nya CSN-lån beror på huruvida du har skött dina tidigare återbetalningar och inte på huruvida du har andra skulder eller inte.

Man kan inte få avbetalning genom Kronofogden. Det bästa är istället att vända sig direkt till fordringsägarna för att se om ni kan komma överens om en avbetalningsplan. Det kan även finnas möjlighet till skuldsanering.

Om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare