FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/09/2018

Frågor om umgänge samt bodelning

Jag och min sambo kommer att separera. Vi har ett barn på 1,5 som vi har delad vårdnad om och jag är gravid med ett andra barn.

Jag är fortfarande hemma med vår son. Han är van att vara med mig 24/7 då hans pappa dels jobbar heltid men också hela tiden har prioriterat annat än att vara med barnet. Jag har haft hand om all omsorg, tagit alla nattningar, alla nätter osv. Sambon har uttryckt att han "har ett stort behov av egentid" samt "inte varit intresserad av att uppfostra barnet". Han brister dessutom i tillsynen av barnet då han lämnar farliga saker framme, inte håller uppsikt osv.

Nu hävdar min sambo att sonen ska bo varannan vecka hos honom.

Jag tycker det är olämpligt dels pga att jag är sonens trygghet och tror han skulle fara illa av att helt plötsligt tvingas vara ifrån mig. Dels tycker jag det är olämpligt pga sambon gång på gång visat att han inte tar sonens säkerhet på allvar.

Vad har jag för möjligheter hävda att det inte är lämpligt att barnet bor hos pappan? Jag är för umgänge men emot ett delat boende. Även enstaka övernattningar känns långt borta då jag inte litar på att sonen är trygg där, varken psykiskt eller fysiskt.

En andra fråga gäller vår gemensamma bostadsrätt. Sambon försöker tvinga fram en försäljning. Jag vill bo kvar. Om jag har förstått rätt så har den person som har störst behov av lägenheten rätt till den. Vilket borde vara jag om barnen ska bo med mig?

Tack på förhand,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis är utgångspunkten att det är barnets bästa som är utgångspunkten i alla beslut gällande barnets vårdnad, boende och umgänge. Se 6 kap. 2a§ föräldrabalken.

Gemensam vårdnad med umgängesrätt

Rätten får på talan av en eller båda av föräldrarna besluta vem av föräldrarna barnet ska bo tillsammans med, 6 kap. 14a§ föräldrabalken.

Barnet har då rätt till umgänge med den förälder barnet inte bor tillsammans med. Barnets föräldrar har då ett gemensamt ansvar för att se till att barnets behov av umgänge så långt som möjligt tillgodoses, 6 kap. 15 § föräldrabalken.

Det ni kan göra om ni inte själva kommer överens är att vända er till tingsrätt för att få ett beslut om vem barnen varaktigt ska bo tillsammans med, samt bibehålla gemensam vårdnad om barnen. Som första steg kan ni även vända er till familjerätten i eran kommun för att få hjälp med samarbetssamtal samt upprättande av avtal er sinsemellan.

Gällande bostaden

När ett samboförhållande upphör sker på begäran av någon av samborna en bodelning, 8 § sambolagen.

Vid en bodelning så fördelas den gemensamma samboegendomen på lotter. Precis som du skriver så har den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott. Detta om bostaden utgör eran gemensamma samboegendom, se 16 § sambolagen.

Den sambo som får exempelvis bostaden avräknad från sin lott har då även istället för att lämna egendom till den andra sambon möjlighet att betala motsvarande belopp i pengar, se 17 § 2st. sambolagen.

Om ni inte kan enas om bodelningen har ni även möjligthet att anlita en bodelningsförrättare som då tar ansvar över bodelningen, se 26 § sambolagen med hänvisning till 17 kap. 1 § äktenskapsbalken.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare