Frågor om testamente

Hej, jag har egentligen tre frågor, men som alla hänger ihop: Nummer ett: m jag, som är ensamstående utan barn, skulle dö före mina föräldrar och allt det där, i en olycka till exempel: Kan jag då genom testamente se till att endast mina syskonbarn ärver mig? Nummer två: Vi har en ganska rörig familjesituation. Vår pappa, vi kan kalla honom Olof, har 6 barn, eller har haft kan man säga. Den äldsta, en halvsyster som jag bara hade samma pappa som, har valt att bli adopterad i vuxen ålder av sin låtsaspappa, så där utgår jag från att hon inte har någon laglig rätt att ärva Olof i händelse av hans död. Men hon har ju själv 5 st barn - varav två är över 18 år. Har hennes barn någon rätt att ärva Olof? Och nummer tre: Genom den syster som valt att bli adopterad av en annan pappa har jag 5 st syskonbarn - men det är genom mina syskon som jag växt upp men som jag delar både mamma och pappa med som jag har 3 st små syskonbarn - och det är dem jag vill testamentera till. Kan jag välja att bara skriva mitt arv till de här 3? Och spelar det någon roll i de andra syskonbarnens fall att deras mamma inte juridisk är Olofs dotter, eller min syster längre?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline

1. Ja, du kan genom testamente ändra den legala arvsordningen som anger att vid ditt dödsfall så ärver dina föräldrar då du inte har några barn. Du kan testamentera bort all din egendom till dina syskonbarn. I 2 kap 2 § ärvdabalken hittar du lagrummet som anger arvsordningen.

2. Det stämmer att din halvsyster inte kommer ärva din pappa om hon valt att bli bortadopterad till hennes låtsaspappa, hon kommer ärva den personen. Hennes barn kommer inte heller att ärva Olof, lagtekniskt så är inte han morfadern utan den som adopterade henne. 4 kap 8 § föräldrabalken anger att adoptivbarn får samma status som det biologiska barnet.

3. Det spelar ingen roll, du kan välja att endast testamentera till de tre små syskonbarnen du beskriver och inte alla. Det är endast om du själv skulle haft barn och du ville ge bort allt till andra personer som vissa skyddsregler hade aktualiserats. Barn har alltid rätt till sin laglott från sina föräldrar vilket utgör minst hälften av arvslotten (det som finns kvar att ärva vid arvsskiftet). Sedan finns det ytterligare regler som skyddar dödsboet från försök att göra sig av med pengar och egendom. Men dessa blir inte aktuella i ditt fall utan du kan testamentera bort vad du vill till vem du vill, dina föräldrar som ärver dig om inget är skrivet har inget lagligt skydd.

Lisa OlssonRådgivare