Frågor om eventuell internationell dubbelbeskattning löses genom skatteavtal

Jag ska flytta från England till Sverige under 20118 där jag jag köpt en bostadsrätt.

Jag har ett hus som är uthyrt har I England, jag har även investeringar och bankkonton som jag kommer att ha kvar tills vidare.

Då jag bott i England i 22 år (är både svensk och engelsk medborgare) och jag anses domiciled i England i 5 år efter flytten och det innebär att jag är skattskyldig för räntor och inkomst av huset i England . Jag har även 3 pensioner från England. 2 av dem dras det skatt på här innan jag får dem utbetalda. Den englska statspensionen får jag utbetald utan skatt. Jag har också 2 svenska pensioner som jag betalar SINK skatt för tillfället.

Efter vad jag förstått måste jag deklarera i England under dessa 5 år.

Jag är således undrande hur det fungerar skattemässigt när jag flyttar till Sverige då jag är införstådd att jag är fullt skattskyldig i Sverige på alla inkomster var helst jag erhåller dem.

Undrar också om jag ska betala förmögenhets skatt i Sverige, då jag erhållit ett stort arv från min man och om jag flyttar alla tillgångar till Sverige, kommer dessa att beskattas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är sant att du blir obegränsat skattskyldig i Sverige från och med att du flyttar här. Skattemässigt löses eventuell dubbelbeskattning genom skatteavtalet mellan Sverige och England. Generellt är det kredit metoden som gäller, dvs att du får kredit i Sverige för din engelska skatt, men det kan finnas olika lösningar angående olika inkomstkällor. Just för pensionerna är det dock kredit metoden som gäller.

När det gäller din fråga angående arvet är det så att arvskatten är avskaffad i Sverige. Flytter du dock tillgångar från England till Sverige kan det vara så, beroende på tillgångarnas karaktär, att England ska ha krav på källskatt. Detta handlar emellertid om engelsk skatterätt och det är en fråga jag inte vågar svara på.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare