Frågan om oskälig hyra för inneboende

Får man ha inneboende i hyresrätt där de inneboende betalar hela hyran och använder alla sovrum, personen med förstahandskontrakt kommer bara dit för att kontrollera och hämta post. Personen med förstahandskontrakt "bor" alltså där gratis.

Kan inneboende kräva tillbaka pengar i efterhand? Personen med förstahandskontrakt kräver även att vi skall betala mycket mer för elkostnad utan att vilja visa faktura på kostnaden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första tänkte jag klargöra skillnaden mellan inneboende och andrahandsuthyrning. Som inneboende bor man tillsammans med en hyresgäst i bostaden utan att ha skrivit kontrakt med hyresvärden. Vidare har den som är inneboende bara tillgång till en del av lägenheten. Eftersom ni har tillgång till hela lägenheten och er hyresvärd enbart "bor" där genom att kontrollera att allt står rätt till samt kolla posten, faller det snarare in under andrahandsuthyrning. Sådan uthyrning kräver tillstånd.

Skälig hyra inneboende
I dagsläget är ni dock inneboende eftersom ni ej skrivit på något kontrakt om andrahandsuthyrning och så länge ni är inneboende ska inte hela hyran betalas av er. Hyran för inneboende ska beräknas utifrån den totala hyran. Sedan kan man göra en jämförelse med andra likartade rum och rum av samma storlek, som hyrs ut i området. Om rummet/rummen hyrs ut möblerat har man rätt att lägga till 10-15% på rummen som hyrs ut. Hur hög hyra ni ska betala exakt kan inte jag svara på, men ni ska i vart fall inte betala hela hyran som inneboende.

Möjligheten till återbetalning av oskälig hyra?

Jag råder er att vända er till hyresnämnden för att få prövat om hyran är för hög. Om hyran anses oskälig kan ni få återbetalning av hyror upp till ett år tillbaka i tiden räknat från den dagen ni gjorde ansökan om det (se här).

Här kan ni komma i kontakt med hyresnämnden.

Hoppas ni fått svar på er fråga och lycka till.
För ytterligare hjälp kan ni vända er till någon av våra jurister på Lawlines kontor - här.

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare