Fråga om vistelse som utländsk i Sverige och karantän

Hej

Behövs det någon form av grönt kort för min flickvän som ska hälsa på mig från från Gambia? Stannar ca 2Månader. Hur är det med karantän tiden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Visum krävs för Gambias medborgare
Listan på länder vars medborgare behöver visum för att resa in i Sverige, finner du här. Av listan framgår att Gambia tillhör dessa länder. Visumet utgör ett tillstånd att resa in i och vistas i Sverige upp till 90 dagar. Vid besök längre än 90 dagar krävs vidare ett uppehållstillstånd. Eftersom det här gäller cirka två månader så räcker det alltså med visum. Ytterligare information om visum och hur du ansöker om visum finner du här.

Rekommendation på sju dagars karantäntid och två covid-19-test
För att få komma in i Sverige behövs ett färskt negativt covid-19-test. Vidare är Folkhälsomyndighetens rekommendationer att direkt ta ett covid-19-test efter ankomst till Sverige och sedan ytterligare ett till covid-19-test efter fem dagar. Under denna tid bör din flickvän även isolera sig och undvika nära kontakter i sju dagar. Ytterligare information från Folkhälsomyndigheten finner du här.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare