Fråga om vems ansvar det är att lokalens vattenledningar hålls i brukbart skick

Hej bästa Lawline!

Vi är lokalhyresgäst och tog över lokalen i befintligt skick sen 2 år tillbaka och driver restaurangverksamhet. Nu har en slang vid diskmaskinen som är fäst till väggen läckt, ganska mycket. Alltså, ingår ej i vår installation av diskmaskin. Vi kontaktade hyresvärden och de menar på att allt innanför lokalens väggar är något vi får stå för. Vems underhållningsskyldighet är det, vi som lokalhyresgäst eller hyresvärden? Är det inte hyresvärdens ansvar att se till att hålla lokalens vattenledningar i brukbart skick?

Tacksam för svar!!

Lawline svarar

Hej, vad kul att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Hyresvärden ansvarar för att hålla lokalen i full brukbart skick för det avsedda ändamålet (se här och här).
Denna skyldighet är dock dispositiv, vilket innebär att hyresvärden i ert avtal helt eller delvis kan avtala bort sin underhållsskyldighet. Det mest förekommande brukar vara att hyresgästen ska stå för inre underhåll av lokalen, dvs. ytskikt på golv, väggar och tak medan hyresvärden ska utföra övrigt underhåll av lokalen och av densamme tillhandahållen inredning. Som ni säger är det därmed hyresvärden som ansvarar för er lokals vattenledningar och ska genom underhåll se till att de hålls i brukbart skick, om inte annat är avtalat. Utgångspunkten är att hyresvärden ansvarar för all underhåll om inget annat finns reglerat i avtalet.

Mitt råd till er är att se över avtalet. Finns det något reglerat där gällande underhållsskyldighet? Om inte bör ni prata med er hyresvärd igen och tala om att det är deras ansvar att se till att vattenledningar inte läcker. Lyssnar inte hyresvärden ändå, kan ni vända er till hyresnämnden för medling.

Jag skickar en direkt länk till hyresnämnden - här.

Hoppas ni fått svar på er fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare